„Nimic nu induce mai multă frică în inima angajaților decât cuvintele „eveni­ment de team buildingˮ, mai ales pentru aceia care au participat la suficient de multe evenimente de acest fel, încât să știe cât de bizare de-a dreptul pot ele să fie uneori”.

Acestea sunt cuvintele autoarei Alison Green care a creat cunoscutul blog „Ask a Manager” („întreabă un manager”, în limba engleză). Ea și-a rugat cititorii să îi trimită exemple ale celor mai deplasate idei de team building la care au participat vreodată. O echipă a mers la o stână ca să strângă oile („sheepherding”, în limba engleză). Membrii altei echipe (japoneze) au făcut baie împreună, pe principiul că nuditatea încurajează confesiunile și apro­pierea emoțională. O altă echipă a lucrat cu un grup de circari pentru a învăța trucuri de circ. Și așa mai departe.

Dincolo de inițiative neinspirate de acest fel, există multe motive pentru care unele activități de team building nu ajută sau chiar dăunează spiritului de echipă. În primul rând, atunci când o echipă nu performează, aceasta este în primul rând o problemă de management. Fiecare om care a fost bine selecționat pentru poziția pe care o ocupă și care e corect încurajat, susținut și supervizat de un manager competent va performa. Iar, dacă nu performează și are un comportament negativ (bârfește, îi descurajează pe cei din jur, vorbește de rău compania, nu își îndeplinește sarcinile agreate prin fișa postului care a fost corect scrisă etc.), va face obiectul atenției speciale a managerului. Care va folosi toată măiestria sa pentru a înțelege unde este blocajul motivațional al omului respectiv și, dacă acest blocaj nu poate fi remediat, va lua măsurile nece­sare: mutarea pe altă poziție, crearea unor intervenții specializate (exemplu: coaching) sau chiar concedierea. Presupunerea că cel puțin o parte din pro­ble­mele echipei se vor rezolva dacă îi ducem pe oameni undeva în afara companiei, „ca să mai iasă și ei”, distrage atenția de la ceea ce ar trebui să facă managerii. De la întrebările importante pe care ei trebuie să și le pună împreună cu departamentul de HR: „Unde se blochează energia în această echipă? Ce îi demotivează pe oameni în așa măsură încât am ajuns disfuncționali? Care sunt conflictele mocnite la care nu vrem să ne uităm și care consumă energia oamenilor? Ce trebuie să învețe managerii să facă sau să nu facă, să spună sau să nu spună, pentru a putea debloca această echipă? Unde greșesc membrii echipei și unde greșesc managerii și ce putem să facem în legătură cu asta? Cum a fost rezolvată această problemă în alte companii?ˮ

Extras din cartea Dream Management, de Mirela Oprea, Editura Cartex

Posted by:StandUPBiz

Idei & evenimente CSR

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *